Παγκόσμια Άνοδος των Υπηρεσιών Επιστροφής Χρημάτων και η Επίδρασή τους στη Βιομηχανία της Ψυχαγωγίας.

Στα πλαίσια αυτά, έχει δημιουργηθεί και το cashback, ή αλλιώς γνωστό και ως επιστροφή χρημάτων. Τέτοια συστήματα θα βρείτε σε τράπεζες, super market… ακόμα και σε online casino. Ένα από τα καζίνο που έχουν υιοθετήσει το συγκεκριμένο σύστημα είναι και το HitnSpin online casino που λειτουργεί στην Ελλάδα. Οι ειδικοί του Slotozilla έλεγξαν την συγκεκριμένη πλατφόρμα και διαπίστωσαν πως μπορείτε να λάβετε έως και 15% cashback για τα χρήματα που χάσατε σε διάφορα τυχερά παιχνίδια.
Ας επιστρέψουμε όμως στο γενικότερο concept της επιστροφής χρημάτων. Φαίνεται πως όλες οι βιομηχανίες είναι πλέον επηρεασμένες από το συγκεκριμένο σύστημα και προσπαθούν να το ενσωματώσουν σε όλες τους τις υπηρεσίες. Παρακάτω, θα αναλύσουμε την επιστροφή χρημάτων και την άνοδο που έχει γνωρίσει στην βιομηχανία της ψυχαγωγίας.
Τι είναι οι Υπηρεσίες Επιστροφής Χρημάτων
Οι υπηρεσίες επιστροφής χρημάτων είναι στην ουσία ένα μοντέλο επιβράβευσης του πελάτη. Σε αντίθεση με τις εκπτώσεις, που επιβραβεύουν εκ των προτέρων, η επιστροφή χρημάτων επιβραβεύει τον πελάτη για τις αγορές που έχει ήδη κάνει.
Ο τρόπος λειτουργίας είναι πολύ απλός. Ο πελάτης κάνει μια αγορά και ένα μέρος των χρημάτων επιστρέφεται πίσω στον λογαριασμού του, είτε στην μορφή πραγματικών χρημάτων είτε στην μορφή πίστωσης για μελλοντικές αγορές.
Το cashback, ωστόσο, έχει διάφορες μορφές:
- Εφαρμογές και πλατφόρμες όπως το Rakuten, το TopCashback ή το ShopBack.
- Πιστωτικές κάρτες που προσφέρουν επιστροφή χρημάτων για συγκεκριμένες κατηγορίες αγορών.
- Εκπτωτικές επεκτάσεις browser όπως το Honey ή το Capital One Shopping.
- Στην Ελλάδα, ανάλογες υπηρεσίες προσφέρουν κάποιες τράπεζες, όπως cashback σε e-shops μέσω καρτών ή συνεργασιών.
Η ιδέα παραμένει η ίδια σε κάθε περίπτωση. Επιβράβευσε τον πελάτη για μια δράση που έκανε έτσι ώστε να τον ενθαρρύνεις να κάνει την ίδια δράση και στον μέλλον. Το cashback είναι μέρος του στρατηγικού marketing μια επιχείρησης.
Ανάπτυξη του Φαινομένου σε Παγκόσμια Κλίμακα
Μετά την πανδημία, παρατηρήσαμε πως το σύστημα του cashback άρχισε να επεκτείνεται στο ηλεκτρονικό εμπόριο και έτσι πλησίασε και άγγιξε την παγκόσμια κλίμακα.
Παγκόσμιες εταιρείες τεχνολογίας, fintech startups και τράπεζες έχουν υιοθετήσει το cashback είτε μέσω αυτόνομων εφαρμογών είτε ενσωματωμένο σε mobile wallets, όπως το Apple Pay, το Google Pay, ή fintech apps όπως το Revolut και το N26. Στην Ασία, το cashback έχει ενσωματωθεί μαζικά σε super apps όπως το Grab και το Paytm.
Αξίζει να δώσουμε και βάση στο ψυχολογικό κομμάτι του φαινομένου. Ο πελάτης νιώθει πως επιβραβεύεται για μια αγορά που έκανε και έτσι υπάρχει κίνητρο να ξανακάνει και άλλη αγορά. Στην ουσία, και οι 2 πλευρές (πελάτες και επιχειρήσεις) βγαίνουν κερδισμένοι.
Επίδραση του cashback στην βιομηχανία της ψυχαγωγίας
Ήταν αναμενόμενο και λογικό να επηρεαστεί από την επιστροφή χρημάτων και ο κλάδος της ψυχαγωγίας. Μπορεί να μην ήταν από τους πρώτους που ανέδειξαν το φαινόμενο αλλά πλέον έχει μπει για τα καλά στο cashback και το concept που αυτό προσφέρει.
Ο παρακάτω πίνακας δείχνει ποιες εταιρείες από κάθε κλάδο προσφέρουν το cashback στους πελάτες τους…
Κλάδος | Επιχειρήσεις |
Υπηρεσίες streaming | Netflix, Disney+, Spotify |
Gaming | Steam, Playstation, Xbox |
Εισιτήρια για εκδηλώσεις | Ticketmaster, Viva |
Ο κάθε κλάδος χρησιμοποιεί το cashback με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο. Για παράδειγμα, στον κλάδο του gaming, οι παίκτες μπορούν να κερδίσουν cashback μέσω της αγοράς διάφορων παιχνιδιών στα διάφορα marketplaces της κάθε εταιρείας. Το αποτέλεσμα είναι μεγαλύτερη δέσμευση και αύξηση της δαπάνης ανά χρήστη, καθώς το cashback λειτουργεί ως “αντίβαρο” στην αίσθηση του κόστους.
Για τον κλάδο του streaming, o χρήστης μπορεί να εγγραφεί μέσω μιας cashback εφαρμογής και να λάβει πίσω ένα ποσοστό της πρώτης του συνδρομής ή ακόμα και για κάθε μήνα. Πολύ συχνό φαινόμενο πλέον είναι και το free trial που δεν είναι ακριβώς cashback αλλά προσφέρει και αυτό κίνητρο στους πελάτες για να κάνουν την εγγραφή τους σε μια πλατφόρμα και να κερδίσουν κάτι.
Προκλήσεις και κριτική
Σε όλες τις περιπτώσεις και τα φαινόμενα του marketing, υπάρχουν τόσο θετικά όσο και αρνητικά. Μπορούμε να πούμε πως το σύστημα του cashback δεν έχει ξεφύγει από σφοδρές κριτικές σε όλο τον κόσμο.
Είναι πολλοί αυτοί που υποστηρίζουν πως το cashback οδηγεί σε υπερκατανάλωση. Σύμφωνα με αυτές τις κριτικές, το cashback δημιουργεί την ψευδαίσθηση πως κάθε φορά που αγοράζουμε κερδίζουμε και έτσι, θέλουμε συνέχεια να αγοράζουμε και να αγοράζουμε. Κατά την δική μας γνώμη, αυτή η κριτική έχει σωστή βάση και όντως είναι κάτι που όλοι οι καταναλωτές θα πρέπει να προσέξουν.
Από την άλλη, έχουν δημιουργηθεί και ζητήματα ιδιωτικότητας. Πολλές cashback πλατφόρμες συλλέγουν και αναλύουν προσωπικά δεδομένα και καταναλωτικές συνήθειες, προκειμένου να προσφέρουν προσωποποιημένες προσφορές ή να τα μεταπωλήσουν σε τρίτους.
Τέλος, σε πολλές περιπτώσεις η επιστροφή είναι τόσο μικρή (π.χ. 1-2%) που η πραγματική οικονομική ωφέλεια είναι σχεδόν αμελητέα, αν δεν γίνεται σε συστηματική βάση ή σε υψηλής αξίας αγορές.
Ψυχολογικές έρευνες πίσω από το cashback
Η ψυχολογία παίζει και αυτή πολύ σημαντικό ρόλο στο συγκεκριμένο ζήτημα και έχουν βγει αρκετές έρευνες που μοιράζουν χρήσιμες πληροφορίες επί του θέματος. Αυτές οι έρευνες κάνουν γνωστό πως το cashback αξιοποιεί τα εξής ψυχολογικά μοτίβα:
- Αντίληψη εξοικονόμησης: Μικρή ή μεγάλη, η επιστροφή χρημάτων μεταφράζεται σε «κέρδος».
- Αίσθηση ανταμοιβής: Ο καταναλωτής νιώθει ότι «επιβραβεύεται» για την αγορά του.
- Ενίσχυση αγοραστικής παρόρμησης: Η προσμονή του cashback κάνει πιο εύκολη την απόφαση αγοράς.
- Ενστικτώδης σύνδεση με την επιχείρηση: Η επιβράβευση καλλιεργεί θετικό brand awareness.
Αν έχετε τα παραπάνω στο νου σας, μπορείτε να είστε πιο συνειδητοποιημένοι γύρω από το cashback και να μην πέσετε θύματα της υπερκατανάλωσης.
Συμπεράσματα
Το cashback στην βιομηχανία της ψυχαγωγίας έχει παίξει πολύ σημαντικό ρόλο και σίγουρα έχει ωφελήσει πολλούς αγοραστές. Ωστόσο, θα πρέπει να είμαστε και σκεπτικοί απέναντι σε αυτό το σύστημα και να αναγνωρίζουμε και τα αρνητικά του, όχι μόνο τα θετικά.